הסיבות הנפוצות הגורמות בעיות משמעת בכיתה? מהן השיטות היעילות ביותר להשגת אווירה לימודית בכיתה?
מורות ובעיקר מורות חדשות במערכת החינוך, נאלצות להתמודד עם בעיות משמעת הנוצרות בכיתה במהלך השיעור כמו דיבור או צעקות במהלך העברת השיעור, זריקת חפצים, העברת פתקים או נזקים הנגרמים על ידי התלמידים לציוד – וגם ריהוט לבתי ספר. ומהר מאוד, כל מורה מגלה שרצוי לרכוש כלים יעילים להתמודדות עם הפרעות למהלך השיעור התקין על מנת להעביר את החומר הנלמד בצורה הטובה והמוצלחת ביותר.
סיבות עיקריות לבעיות משמעת בכיתה:
בין הסיבות הנפוצות לבעיות משמעת:
עייפות התלמידים, בדרך כלל כשהשיעור מועבר בשעות האחרונות של יום הלימודים או לאחר שיעור ספורט
חוסר יצירת עניין בחומר הנלמד והיעדר אווירה לימודית בכיתה
מורה חדשה אשר התלמידים מבקשים לבחון את תגובותיה
תלמיד דומיננטי הסוחף אחריו את הכיתה
טיפים יעילים להתמודדות עם בעיות משמעת בכיתה
מומלץ לדאוג שהתלמידים יהיו עסוקים לאורך כל השיעור
חשוב למצוא ולאמץ שיטות יעילות להשקיט את הכיתה הרועשת
השיטות הנפוצות הן מחיאת כף באוויר, כיבוי האור, רישום שמות התלמידים השקטים על גבי הלוח ועוד. כדאי להשתמש בשיטות בעקביות.
כדאי לזהות את "הכוכבים של הכיתה" האחראים להתפתחות המהומות והרעש ולערוך עמם שיחה אישית כדי לגבש דרכים ופתרונות שיעזרו לו להתרכז בשיעור.
ניתן לעשות שימוש במחברת ציור להרגעה, להציע אפשרות לצאת החוצה לסיבוב כשקשה להם להתרכז, או מדבקה במחברת הקשר כדי לציין התנהגות טובה ועוד.
עיצובה של ההתנהגות בכיתה היא דרך נפלאה שיכולה לעזור לגיבושה של הכיתה וליצירת אווירה לימודית. אפשר להעניק תגמול בצורה של כוכבים על הלוח לילדים המסייעים ביצירת אווירה לימודית, להבטיח פרס כיתתי כמו עוגה או ארטיקים בתום שבועיים בהם הכיתה עמדה במשימה, לשמור על אווירה לימודית ועוד.
אז – מה למדנו היום?
בעיות משמעת בכיתה נפוצות בכל בתי הספר ברחבי הארץ ואופייניות לכל שכבות הגיל. בהתאם לכך, כדאי לאמץ דרכים המסייעות ליצירת אווירה לימודית ולטפל בתלמידים הגורמים למהומה ולרעש בכיתה בדרכים של תגמולים חיוביים.