הסדרי משמורת לסבים וסבתות

הקשר הייחודי בין סבא או סבתא לבין הנכדים מקבל ביטוי משפטי בהסדרי ראייה ומשמורת. כך למשל קיימת פסיקה שמאפשרת לסבא או לסבתא לדרוש לקיים מפגשים עם הנכדים כאשר אחד ההורים, או שניהם, אינם בחיים. זו למעשה הייתה הפסיקה הרלוונטית עבור נסיבות מצערות שבהן ההורה שנותר אלמן פועל לניתוק הקשר. עם זאת, לאחרונה חלו שינויים בהתייחסות המשפטים לקשרים מן הסוג הזה וכדאי להכיר אותם.

מה קובע החוק בנוגע לענייני משפחה?

חוק בתי המשפט לענייני משפחה הוא זה שאליו צריך להתייחס כאשר בוחנים את מערכת היחסים בין הדור המבוגר והצעיר. הוא חל על כל סוג של קשר בין סבים ונכדים וכמובן בין סבתות ונכדות ויש בו מספר דגשים מעניינים:

א. עיקרון טובת הילד לעומת עיקרון זכויות הילד – בכל מקרה שבו נדרש בית המשפט לבחון הסדרי משמורת לסבים ולסבתות פועל עיקרון של טובת הילד לפני כל דבר אחר. בתוך כך, בתי המשפט מעבירים כיום את מוקד ההתייחסות מעיקרון טובת הילד בפני עצמו לעיקרון של זכויות הילד. המשמעות היא שהילד הוא יצור אוטונומי עם אינטרסים עצמאיים, לכן נותנים משקל לרצונות שלו כאשר מתבקשים להחליט לגבי קשר בין סבים ונכדים או כל קשר אחר.

ב. פטירת ההורים והסדרי ראיה כאשר ההורה משול למת – החוק בישראל מנסה למנוע את הסיטואציה המתוארת לעיל, בה כאשר אחד ההורים הולך לעולמו ניתק הקשר בין הנכדים לבין הסבא והסבתא. מנגד, ישנה הבחנה בין מצבים כאלה לבין הסדרי ראיה עם הסבים כאשר ההורה משול למת – על רקע בחירה, חוסר הכרה בילדים או אירוע רפואי שמונע את יכולתו התפקודית.

ג. שמירת נפש הילד – הנחת היסוד של החוק היא שבעזרת קשר בין סבים ונכדים, סבתות ונכדים או סבים וסבתות עם נכדות, ניתן להעניק לילד תמיכה נפשית. החוק רואה בילד ככזה שזקוק לקרבה עם הסבא והסבתא ומטרתו לאפשר לו לשמור על יחסים קרובים איתם.

ד. קביעת הסדרי ראייה – הגורם הרלוונטי שמוסמך לטפל על פי חוק בנושא של הסדרי משמורת לסבים וסבתות הוא עורך דין שמתמחה בדיני משפחה. בשלב הראשון נדרשים הסבא והסבתא לפנות לעורך הדין כדי להגיש איתו תביעה לגבי הסדרי ראייה, בעוד בשלב השני ממנה בית המשפט איש מקצוע. תפקידו של איש המקצוע לבחון את המצב לאשורו ולהגיש דוח לגבי הסדרי ראייה סופיים.

התנהלות כחוק להשגת הסדרי משמורת

ברור מאליו שרוב הסבים והסבתות מעוניינים לשמור על קשר עם הנכדים גם לאחר אירועים שמפרידים בין בני המשפחה. במקרים אלו, ההמלצה החשובה ביותר היא לפעול כחוק ולהתנהל בליווי עורך דין. עורך דין שמתמחה בדיני משפחה מכיר את לשון החוק ויכול להשתמש בפסקי דין תקדימיים כדי לשרת את האינטרסים של הסבא, הסבתא והילד.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן